Kolmen kuukauden vapaaehtoisjakso miehitetyllä Palestiinalaisalueella oli upea, intensiivinen ja opettavainen kokemus. Saimme kokea maan ilot, surut ja haasteet hyvin henkilökohtaisella tasolla.

Vedimme neljän eri koulun opettajille työpajoja, joissa aiheina olivat inkluusio, oppimisvaikeuksien tunnistaminen, luokan hallinta, erilaiset oppimisstrategiat ja tuntisuunnitelmien tekeminen. Opettajat olivat alun varautuneisuuden jälkeen hyvin innostuneita ja olisivat mielellään jatkaneet yhteistyötä kanssamme pidempäänkin. Työpajojen pitämisen lisäksi juttelimme heidän kanssaan siitä, millaista on opettaa ja elää Jerusalemissa ja Länsirannalla.

Yksi kouluista, joissa työskentelimme, on melko pieni yksityinen jerusalemilainen koulu. Koulussa on päiväkoti ja luokat 1-6 eli lapsia on 4-vuotiaista 11-vuotiaisiin. Alun perin koulu on perustettu Jerusalemin köyhille kodittomille tytöille. Nykyäänkin suuri osa sen oppilaista tulee Itä-Jerusalemin varattomista perheistä. Oppilailta perittävien pienten lukukausimaksujen lisäksi koulu toimii lähinnä lahjoitusvaroin.

Vapaaehtoiset ja yhteistyökoulun rehtori koulun edessä.

Työpajan yhteydessä haastattelimme kahdeksaa koulun opettajaa. Alla on heidän vastauksiaan.

Mistä pidätte omassa työssänne?

“Pidämme lasten kanssa työskentelemistä ja heidän opettamisestaan. On upea nähdä miten he kehittyvät ja miten he yhdistävät uusia ja vanhoja asioita. On hienoa, kun voimme auttaa heitä ymmärtämään uusia sisältöjä.”

Mitä haasteita teillä on omassa työssänne?

“Opettaminen on haastavaa. Meillä on isot opetusryhmät ja opetustilat ovat pienet ja ahtaat. Tästä johtuen emme pysty käyttämään kaikkia opetusmetodeja, joita haluaisimme. Meiltä puuttuu myös erilaisia opetusta tukevia materiaaleja. Meillä ei myöskään ole valmiuksia opettaa lapsia, joilla on oppimisvaikeuksia. Opettajat joutuvat myös noudattamaan koulun sääntöjä hyvin tarkasti.”

Miksi teistä tuli opettajia?

“Rakastamme opettamista ja rakastamme lapsia. Tykkäämme myös oppia uusia asioita. Meistä tuli opettajia, koska haluamme muuttaa asioita. Moni lapsi muistaa opettajansa koko elämänsä ajan ja haluamme antaa yhtä positiivisen kokemuksen omille oppilaillemme. Opettaja on johtaja ja mentori.”

Minkälaista on olla opettaja miehitetyllä Palestiinalaisalueella?

“Palestiinalaisilla opettajilla on oltava vahva luonne. Meillä on paljon erilaisia haasteita, joista meidän on selvittävä. Näitä ovat esimerkiksi miehitys, alhaiset palkat, liikkuminen Jerusalemin ja Länsirannan välillä, yhteisymmärryksen puuttuminen vanhemmilta koskien lastensa oppimisvaikeuksia sekä koulujen haastavat sijainnit.”

Mikä on parasta teidän koulussanne?

“Yhteistyö koulun opettajien välillä ja yhteistyö opettajien ja rehtorin välillä. Rehtori on hyvin ystävällinen ja kannustava, ja hän tekee meidät aina iloiseksi. Ilmapiiri koulussa on hyvä.”