Saara oli World Teacher Ugandassa. Kahdessa viikossa hän sai rautaisannoksen isäntämaata ja sen koulutusjärjestelmää.

Vaikea uskoa, että jo viikko on vierähtänyt täällä Ugandassa. Kampalaan saavuttuamme matkustimme busseilla tänne pohjoiseen Ugandaan kouluilla työskentelemistä varten. Tulin juuri takaisin Goya-nimiseltä koululta, jossa olin School Leader-ohjelman puitteissa kolme päivää koulun rehtorin, Tom Afugan, parina. Hän on oikeastaan virkaatekevä rehtori, sillä koulun varsinainen rehtori joutui ennen saapumistamme matkustamaan Kampalaan sukulaisen sairastapauksen vuoksi.

Projektin speksit

Goya sijaitsee Ugandassa, suuremman alueen nimi on West Nile, ja pienempi alue on Koboko. Olemme täällä aivan Kongon ja myös Etelä-Sudanin rajalla. Alueella on paljon kouluja, joista ohjelmassamme on Kobokon alueella kolme ja Yumben alueella kolme koulua. Kobokon koulut sijaitsevat suhteellisen lähellä hotelliamme, mutta ensi viikolla oma kohteeni on Limidia-koulu Yumben alueella, jonne on huomattavasti pitempi matka kuin tämän viikkoiselle koululle.

Tiimissäni on neljä jäsentä, joista olen ainoa suomalainen. Muut ryhmäni jäsenet ovat Leonie ja Chorine Hollannista sekä ugandalainen FCA:n supporting teacher Denis. He ovat opettajaohjelmassa ja siis kouluilla opettajien parina toteuttamassa Edukansin Active Learning Methods-ohjelmaa. Leonien parina on Beatrice, joka opettaa matematiikkaa ekaluokkalaisille ja Chorinen parina on Swaleh, jonka aine on ”Social Studies”. Deniksen parin nimi on Townshead, jonka opettamat aineet ovat matematiikkaa sekä Science.

Tuntiseuranta

Rehtori Tom opettaa englantia sekä musiikkia. Observoin Tomin opetusta ja annoin hänelle oppituntien jälkeen palautetta ja vinkkejä aktiivisten opetusmetodien käyttämiseen. Ensimmäisen päivän oppitunti oli pääosin liitutaululle kirjoittamista sekä toistamista opettajan perässä. Kerroinkin Tomille, että hän voisi jakaa ryhmää pienempiin tiimeihin, tuoda mukaan draamaa sekä muita aktiivisia metodeja. Seuraavan päivän oppitunti olikin aivan toista maata ja hän oli todellakin ottanut neuvosta vaarin. Oppilaat silmin nähden nauttivat ryhmätöistä ja oppitunnin päätteeksi tehdystä koosteesta, jossa jokainen ryhmä sai draaman keinoin esittää oman osuutensa. Koska aiheena oli elektroninen media, radio ja televisio, mukana oli sekä tanssia että musiikkia. Minä observoijana nautin mukana loistavasti toteutetusta oppitunnista!

Torstai oli Workshop-päivä, perehdytimme koko koulun opetushenkilöstön käyttämään aktiivisia opetusmetodeja osallistamalla kaikki heistä mukaan leikkeihin ja peleihin. Iltapäivä oli erittäin hauska sekä varmasti paikallisille opettajille myös informatiivinen.

Opettajien ja oppilaiden poissaolo

Tänään oli viimeinen päivä Goyassa ja itse osallistuin kolmen koululle kutsutun koulunjohtajan kokoukseen. Aiheena oli opettajien ja oppilaiden poissaolo koulusta ja sen syiden sekä parannuskeinojen miettiminen. Koulunjohtajien mukana tulivat Helena Alipi Primary Schoolista ja Auli Metino Primary Schoolista. Menetelmän nimi on ”Critical Friends” ja sen tarkoitus on helpottaa koulujen verkostoitumista sekä koulujen laadun parantaminen. Koulun oman organisaation ulkopuolelta tulevien henkilöiden tulee perehtyä koulun tilanteeseen sekä antaa koulun johtajalle palautetta sekä vinkkejä esimerkiksi valitun tilanteen parantamiseksi.

Keskusteltavaksi ongelmaksi oli valittu opettajien ja oppilaiden poissaolo, sen syyt ja ehdotukset ja vinkit tilanteen parantamiseksi. Vierailijat haastattelivat aiheen tiimoilta opettajia sekä kouluneuvoston jäseniä. Minulla ja Deniksellä oli kaksi oppilasta haastateltavana. Lopuksi ryhmät kokoontuivat yhteen ja pidettiin aiheesta keskustelu, johon osallistui myös koulun oma rehtori, joka siis kokosi parannusehdotukset kaikilta ryhmiltä.

Kotityöt ja palkka

Sekä opettajien että koululaisten poissaoloon on monia syitä ja se näyttää olevan ongelma kouluissa. Lasten poissaolo johtuu yleisimmin siitä, että heidän on jäätävä kotiin tekemään kotitöitä, menemään auttamaan pellolle tai he joutuvat hoitamaan nuorempia sisaruksia vanhempien mennessä torille tms. Opettajien poissa oloon on erilaisia syitä, mutta vilkkain keskustelu syntyi siitä, että he usein eivät saa palkkaa ajallaan ja sen vuoksi joutuvat menemään viranomaisten luo tiedustelemaan milloin palkka maksetaan ja tämä voi kestää jopa useamman päivän ajan.

Parannusehdotuksia tuli paljon, mutta esimerkiksi palkanmaksuun ei ole juurikaan mahdollisuuksia koulun taholta vaikuttaa.

Opettajien kodit

Vierailimme tänään iltapäivällä koulun mailla sijaitsevissa opettajien kodeissa, jotka suurimmaksi osaksi ovat ruohokattoisia pieniä rakennuksia, majoja. Kaikkialla oli hyvin siistiä ja tarkastimme myös koulun pellot, joilla kasvaa maissia, cassavea sekä muita ravintokasveja.

Nyt alkaa viikonloppu ja huomenna ryhmällä on kaksi erilaista ohjelmaa, sillä osa on lähdössä Murchison Falls-kansallispuistoon kahden päivän safarille ja osa lauantaina läheiseen Aruan kaupunkiin markkinoille. Odotan jo innolla värikkäiden kankaiden näkemistä, toivottavasti löydämme niitä sieltä!