Viimeiset pari viikkoa on istuttu kokouksissa erilaisilla kokoonpanoilla ja mietitty sekä TA:n (Technical Advisor eli minä), FCA:n (FinnChurchAid) että VOD:n (Vocational Orientation Department) roolia opinto-ohjausjärjestelmän kehittämistyössä.

VOD kuuluu MoEYS:iin (Ministry of Education, Youth and Sport) alle. Kehittämistyön ytimen muodostavat neljä miestä (todellakin täällä naisilla tuntuu olevan aika vahva lasikatto työelämässä), joiden asemasta kertovat seuraavat tittelit: Deputy Director of Department of Curriculum Development, Chief Officer of Vocational Orientation Department, Vice Chief Officer of Teacher Training Department ja Staff of Secondary Education Department. Komeita titteleitä tai tehtäväkuvia. Mielenkiintoista on löytää sitten henkilöt noiden rimpsujen takaa ja miettiä heidän suhtautumistaan sekä käsiteltävään asiaan että minuun. Kiireisiä miehiä kaikki, matkustavat paljon maakunnissa katselemassa hallintoalamaisiaan, saattaa siinä taustalla olla muitakin syitä.

Edellä olevasta huomaa miten runsas on puheessa käytettyjen lyhenteiden määrä. Virkamiehet puhuvat sujuvasti lyhenteillä ja uskovat kuulijoiden olevan samalla lyhennetasolla kuin itse ovat. Joskus on kiusallista kun itse en ole ollenkaan kartalla siitä tarkoittaako lyhenteen C komiteaa, uraa, keskusta, yhteistyötä, kulttuuria tai kongressia taikka ihan jotain muuta. Useimmin käytössä olevat lyhenteet alkavat olla jo hallussa, mutta taitavat koko ajan kehitellä uusia. Syyllistyin itsekin tahallani samaan kun laitoin kollegoille sähköpostia, toivottavasti huomasivat jäynän.

Tällä hetkellä OPS:in (taas lyhenne) kehittämisosasto on vääntämässä lukion ja ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaussuunnitelmaa tekemäni esityksen pohjalta, se on luvattu olevan takaisin kehittämisryhmällä marraskuun alkuun mennessä, jolloin pääsemme valitsemaan pari pilottikoulua, yksi pääkaupungista ja toinen maakunnasta. Samalla ryhdymme harkitsemaan/toteuttamaan opokoulutusta, jonka suunnittelu on vielä alkutekijöissään. Opojen tarve on suuri, silla tällä hetkellä sitä tonttia ei hoida kukaan ainakaan virallisesti.

Viikon kuluttua on Bangkokissa EDUCA 2014 -seminaari, jossa pääpuhujana on Pasi Sahlberg otsikolla Finnish Lessons. Kuun lopulla samassa paikassa on kolmipäiväinen opetus- ja kasvatusalan seminaari, jonne menen kuulemaan Kaakkois-Aasian tämän hetken tilasta. 18.11. on Phnom Penhissa sitten FinnEd-foorumi, jonka järjestämme ihan itse. Siellä on aiheina mm. suomalaisen koulun tasa-arvo menestyksen takana ja mitä suomalainen koulujärjestelmä voisi antaa kambodzhalaiselle koululle. Siinä välissä kokoontuu julkinen ja yksityinen sektori pohtimaan ammatillisen koulutuksen ja työelämän yhteistyökuvioita Kambodzassa. Voidaan sanoa, että Kambodza on suunnilleen samassa asemassa kuin Suomi oli 1960–luvulla, eli työtä riittää vielä pitkäksi aikaa.