Työskentelen Ugandassa Unicefin rahoittamassa SCORE- projektissa. SCORE tulee sanoista Sustainable Comprehensive Response to Education. Projektiin kuuluu tällä hetkellä 140 koulua Pohjois-Ugandassa.

Suomessa työskentelin päiväkodin johtajana. Pidin työstäni, se oli hyvin hektistä, mutta myös antoisaa. Nyt oli kuitenkin vuoro uusille haasteille. Työskentely tämän kaltaisessa projektissa Afrikassa oli pitkään haaveissani ja vihdoin sen pääsin toteuttamaan. Ugandassa työpestini on neljän kuukauden mittainen. Saavuin tänne tammikuun puolivälissä, ja nyt minulla onkin jo puolet ajasta Ugandassa takana. Tässä ajassa olen jo ehtinyt yhtä sun toista mielenkiintoista ja kehittynyt ammatillisesti itsekin.

 

P3 luokka. Kouluun oltiin rakennettu ramppi, jotta kaikki, rajoitteista huolimatta, pääsevät mukaan oppimaan.

 

SCORE-projektissa olen päässyt kouluttamaan opettajia ja rehtoreita yhdessä työparini kanssa. Koulutuksissa aiheena ovat olleet esimerkiksi: inkluusio, aktiiviset opetusmenetelmät, oppilaiden arviointi, positiivinen luokanhallinta, lasten oikeudet ja opettajan työhyvinvointi. Olemme tehneet myös useita follow up -vierailuja, joilla on kartoitettu kentällä olevia haasteita ja onnistumia projektin parissa. Asumme Aruassa ja olemme toimineet kolmella muulla districtillä, Moyossa, Yumbessa ja Adjumanissa. Itselleni mielenkiintoista tässä työssä on ollut havainnoida opettajia ja etenkin käydä heidän kanssaan keskusteluja, niin koulutuksissa, kuin follow up -vierailuilla.  Opettajat tuntuvat todella arvostan koulutuksia, ja suurin osa heistä on ollut hyvin motivoituneita. Olemme saaneet hyviä keskusteluja aikaseksi koulutuksissa.

 

P1 luokka. 146 oppilasta, ei pöytiä tai tuoleja. Tässä riittää haastetta. Oli todella mielenkiintoista keskustella opettajan kanssa näin ison luokan hallinnasta.

 

 

Suomen koulutusjärjestelmä tunnetaan täällä hyvin, ja suomalaista osaamista arvostetaan. Olemme käyneet opettajien ja rehtorien kanssa monia hyviä keskusteluja ja pohtineet yhdessä, miten tuoda suomalaista mallia myös tänne Ugandaan. Koulutusten jälkeen follow up-vierailulla on ollut ilo nähdä, kun kouluttamamme opettajat ovat ottaneet käyttöön opettamiamme aktiivisia opetusmenetelmiä.  Opettajat kertoivat, että heitä jännitti kokeilla uusia metodeja, ja kävimme keskustelua siitä, että uuden aloittaminen on aina jännittävää, mutta myös kannattavaa. Usein täytyy astua epämukavuusalueelle, jotta voi kehittyä. Oppilailla menee myös aikaa tottua uusiin metodeihin, ja tässäkin on muistettava, että hiljaa hyvä tulee.

 

Aktiivisia opetusmenetelmiä kehittämässä, niistä esineistä joita sattui olemaan saatavilla. Tässä piti käyttää luovuutta ja mielikuvitusta. Esineinä, kiviä, vesipulloja ja narunpätkiä.