Mary* on esikouluopettaja. Tutustuin häneen koulutuksen kautta, joka pidettiin heinä-elokuun vaihteessa Asmarassa. Koulutuksen jälkeen vaihdettiin puhelinnumeroita ja olemme tavanneet pari kertaa viikossa. Hän on näyttänyt minulle paljon kaupunkia ja paikallista kulttuuria. On ollut lottovoitto tutustua häneen. 

Missä työskentelet?

Työskentelen esikoulussa, joka on ollut toiminnassa jo pitkään. Ensin esikoulu oli niin sanottu konttikoulu ennen kuin varsinainen koulurakennus rakennettiin. Esikoulussa on noin vajaa 200 lasta iältään 4-5 vuotiaita. Lapsien määrä vaihtelee hieman vuosittain.

Esikoulussa on kaksi ryhmää neljävuotiaille lapsille ja kaksi ryhmää viisivuotiaille lapsille. Esikoulussa lapset on jaettu luokkien koon mukaan. Luokassa on yksi opettaja 20-25 lasta kohden. Tänä vuonna olen opettajana isossa luokassa, joten lapsia on noin 50 ja kaksi opettajaa.

Lukuvuosi alkoi syyskuun puolivälissä ja päättyy kesäkuun loppuun. Tammikuun ja helmikuun vaihteessa on kahden viikon loma, joka on ainoa pidempi loma kesäloman lisäksi.

Miksi tai miten sinusta tuli opettaja?

Aikaisemmin ajattelin, että minusta tulee lääkäri, koska halusin auttaa ihmisiä. Päädyin kuitenkin opettajaksi, voihan tässäkin ammatissa auttaa. Haluan opettaa lapsille hyvät pohjatiedot ja käytöstavat, jotta lasten on helpompi aloittaa alakoulu. Pienten lasten käytökseen on helpompi vaikuttaa, kuin vanhempien lasten.

Olen luonteeltani kärsivällinen, mistä on etua lasten kanssa työskennellessä. Pidän myös paljon lapsista. Pidän eniten esikouluikäisistä, mutta voisin ainakin kokeilla opettaa teini-ikäisiä.

Kuinka kauan olet ollut opettajana?

Olen ollut opettajana vuodesta 2012 lähtien. Ensimmäiset neljä vuotta olin toisessa esikoulussa ja viimeiset kaksi vuotta olen ollut nykyisessä työpaikassani.

Ensimmäisessä työpaikassa oli vain kaksi opettajaa (kollega ja minä) ja johtajakin oli ihan uusi. Ensimmäisessä työpaikassa sain mahdollisuuden käydä tutustumassa Asmaran muihin esikouluihin, koska minulla ei ollut yhtään kokemusta ja halusin nähdä muita kouluja. Kävin kuudessa eri esikoulussa. Kävin tutustumassa yhtenä päivänä kuukaudessa kahdessa eri esikoulussa. Kun olin vierailemassa muissa kouluissa, johtaja teki minun työni.

Nykyisessä työpaikassani on kokeneita kollegoita ja olen oppinut heiltä monia asioita.

Millainen on normaali työpäiväsi?

Koulua on maanantaista ja perjantaihin. Opetus alkaa klo 8.30, mutta vanhemmat voivat tuoda lapset jo aikaisemmin kouluun. Yksi opettaja tulee töihin jo klo 7 ja ottaa lapset vastaan ja muut opettajat tulevat kouluun noin klo 7.30-7.50. Lapset saavat leikkiä vapaasti ennen koulun alkua.

Päivä alkaa klo 8.30 lipun nostolla ja kansallishymnillä, jonka jälkeen siirrytään luokkiin.

8.30-9.00: Päivän aloitus

Ennen luokkiin menoa opettajat tarkastavat, että oppilaat ovat siistejä (koulupuku on ehjä ja hiukset kammattu jne.) ja puhtaita. Jos lapsi on likainen, voi hän käydä koulussa suihkussa tai jos koulupuku on likainen tai rikki, on koululla muutamia varapukuja.

Oppilaiden nimet on kirjoitettu pahville ja nimikyltit on levitetty luokan lattialle.  Lapset ottavat oman nimikylttinsä ja näin nähdään ketkä ovat paikalla.

Päivä jatkuu kuulumisten vaihdolla; mitä on tapahtunut tai mitä on tehnyt edellisenä päivänä. Lapset on jaettu pienempiin ryhmiin ja joka päivä joku ryhmä saa kertoa edellisen päivän kuulumiset ja muut lapset kuuntelevat.

9-10: Opetusta

Opettajilla on käytössä opettajanopas, jossa on seitsemän teemaa, jotka käydään läpi lukuvuoden aikana. Jokainen teema sisältää vielä neljä alateemaa. Yhteen pääteemaan käytetään aikaa noin kuukausi. Sisällöt ovat hieman erilaiset 4-vuotialle ja 5-vuotiaille.

  1. terveys (esimerkiksi henkilökohtainen hygienia)
  2. eläimet (villieläimet, linnut) ja elollinen/eloton
  3. sää
  4. asiat ympärilläni
  5. kasvit ja hyönteiset
  6. minun maani
  7. miten valmistautua alakouluun

Teeman käsittely alkaa usein opettaja johtoisesti (teoria), jonka jälkeen oppilaat jaetaan pienempiin ryhmiin ja teeman käsittely jatkuu ryhmissä. Ryhmissä voi olla esimerkiksi leikkejä, askartelua ja laulua.

10-10.30: Aamupala

Ensin pestään kädet ja sitten syödään aamupala. Lapset tuovat aamupalan kotoa mukanaan kouluun. Aamupalaksi ei saa ottaa muuta kuin leivän ja vettä, koska siihen kaikilla on varaa ja se on tasa-arvoista.

10.30-11.10: Opetusta

Toiminta ryhmissä jatkuu.

11.10-11.40: Päivän päätös

Laitetaan tavarat paikoilleen ja siivotaan luokka. Päivän päätteeksi tehdään jotain yhdessä, esimerkiksi lauletaan tai lapsille luetaan tarina.

12-12.30: Kotiin

Vanhemmat hakevat lapset esikoulusta tai lähellä asuvat lapset voivat kävellä kotiin omatoimisesti.

Aikataulu on suuntaa antava, eikä lasten kanssa kannata pitää liian tiukkaa aikataulua. Jos huomaan, että lapset eivät jaksa keskittyä esimerkiksi teoriaosuuteen, niin otan jonkun leikin tai laulun väliin.

Kun lapset ovat lähteneet koulusta, voin tarvittaessa hoitaa esimerkiksi yhteydenotot vanhempiin, jos on jotain mitä vanhempien tulisi tietää. Vanhemmille soitetaan ja joidenkin vanhempien kanssa yhteistyö on vaivatonta. Välillä vanhempien tavoittaminen on hankalaa ja silloin vanhempiin yritetään saada yhteyttä naapurien avulla. Yleensä lähden töistä hieman klo 12 jälkeen.

Perjantaipäivä on hieman erilainen. Lapset saavat enemmän aikaa vapaaseen leikkiin. Perjantaina, kun lapset ovat lähteneet kotiin, opettajat jäävät koululle keskustelemaan seuraavan viikon ohjelmasta. Keskustelun ja suunnitteluun menee yleensä noin tunti.

Mitkä ovat työn parhaimmat puolet? Mikä on haastavinta työssäsi?

Lapset antavat voimaa ja iloa. Olen onnellinen, että saan työskennellä lasten kanssa. Saan auttaa ja opettaa lapsia, heidän ensimmäisinä koulu vuosina.

Haastavinta ovat lapset, joilla on jokin erityistarve esimerkiksi autismi tai Downin syndrooma. Välillä on haasteellista tehdä yhteistyötä kodin kanssa, varsinkin jos lapsen sairaus tulee uutena tietona perheelle. Opettajana yritän saada vanhemmat ymmärtämään lapsen erityistarpeet. Välillä vanhemmat eivät halua hyväksyä lapsensa erilaisuutta.

Millainen opettaja olet?

Olen hyvin kärsivällinen. Halun olla hyvä roolimalli lapsille, sillä lapset seuraavat hyvin tarkasti, mitä ja miten teen asioita. Lapset pitävät minua myös kaverina.

Millainen koulutus sinulla on?

Päätin peruskoulun 2006, jonka jälkeen opiskelin kaksi vuotta vaatteiden ompelemista ja suunnittelua. Kävin myös lyhyempiä kursseja esimerkiksi tietokoneen käytön perusteet ja kielikurssin.

Onko koulutuksesi riittävä?

Ehdottomasti pitäisi olla lisää koulutusta. Haluaisin opiskella pedagogiikkaa ja terveystietoa. Olen kuullut, että on mahdollisuus opiskella etänä netissä, mutta en ole varma, miten se toimii käytännössä. Täytyy ottaa asiasta selvää. Moni kollegoistani on käynyt Etiopiassa 3-6kk esikoulu opettajan koulutuksen, jota järjestettiin ennen Eritrean itsenäistymistä.  Olisi mahtavaa, jos Eritreassa olisi kahden vuoden diplomitason koulutus esikoulun opettajille.

Millaisia toiveita sinulla on liittyen työhön?

Kirkon Ulkomaanavun pitämä koulutus oli hyvä ja toivoisin samanlaisia koulutuksia lisää. Monet opettajat haluavat lisää koulutusta, joten esimerkiksi viikonlopun käyttäminen koulutukseen ei ole ongelma. Toivoisin, että tämän tyylistä koulutusta olisi ympäri vuoden esimerkiksi erilaisia viikonlopun kestäviä tehokursseja.

Toivoisin, että tulevaisuudessa olisi enemmän yhteistyötä koulun ja kodin välillä. Vanhemmat voisivat tulla tutustumaan kouluun ja näkisivät mitä me siellä teemme.

Missä näet itsesi viiden tai kymmenen vuoden päästä?

Haluan ehdottomasti opiskella lisää (pedagogiikkaa). Ehkä olen vielä opettaja viiden vuoden päästä ja opetan joko 4-5-vuotiaita tai sitten teini-ikäisiä. Voi olla, että vaihdan alaa ja opiskelen sairaanhoitajaksi tai lääkäriksi.  Haaveena olisi työskennellä ulkomailla esimerkiksi Etelä-Afrikassa tai Euroopassa.

Millaisia terveisiä haluaisit lähettää Suomeen tai blogin lukijoille?

Haluan kiittää Kirkon Ulkomaanapua koulutuksesta ja myös suuret kiitokset mahtaville kouluttajille.

Muista olla joustava ja löydä oma polkusi. Älä huolehdi jos kaikki unelmat eivät käy toteen. Mene haaveita kohti, askel kerrallaan. Älä jää pakoilleen, vaan kehitä itseäsi koko ajan.

Jotta ymmärtäisitte paremmin, niin lukekaa Eritrean historiasta ja nykyhetkestä.

*Nimi muutettu