• Aika: tiistaina 3.2. kello 17-19
  • Paikka: Helsinki (keskusta)/Teams – paikka ja linkki jaetaan ilmoittautuneille
  • Kohdeyleisö: Yläkoulun ja toisen asteen opettajat, soveltuu myös muille lasten ja nuorten kanssa työskenteleville, jotka käsittelevät työssään haastavia aiheita ja kohtaavat käsittelyssä syntynyttä keskustelua, väitteitä, vaatimuksia ja tunteita.
  • Ilmoittadu mukaan viimeistään sunnuntaina 1.2.

Tervetuloa mukaan koulutukseen: Haastava aihe opetuksessa – teoriaa ja menetelmiä 

Yhteiskunta polarisoituu ja keskustelu kovenee, mielepiteet ovat kärkkäämpiä. Yhteiskunnan polarisaatio heijastuu myös luokkahuoneisiin. Haastavat aiheet kuitenkin kuuluvat kouluun: Oppitunti on turvallinen paikka harjoitella erimielisyyttä ja kuuntelemista. Jos koulu väistää vaikeita aiheita, se opettaa, että ne eivät ole käsiteltävissä rakentavasti, yhdessä erimielisten kanssa.

Vastaamme opettajien pyyntöön saada teoreettista ja käytännön tukea, kuinka koventuneeseen keskusteluun voi vastata ja rohkaisua aiheiden sisällyttämiseen osaksi opetusta.

Koulutus järjestetään hybridimuotoisena: teamsissä ja Helsingissä.
Luento-osio on avoin kaikille osallistujille, työpaja on avoin paikan päällä osallistuville.
Mahdollisuuksien ja toiveiden mukaan fasilitoimme työpajan myös etäyhteyksin osallistuville.

Alustava ohjelma:

17.00 Tervetuloa ja esittelyt: Opettajat ilman rajoja sekä Palestiina ja Israel ihmisoikeuskasvatuksen keinoin -materiaali

17.10  Teaching Controversial Issues – Experiences and Practical Takeaways from Norway and other European Countries.
Kristin Flacké, Head of Youth Section, European Wergeland Center, Norway

17.45 Erimielisten tila. Vaikeat aiheet kuuluvat luokkahuoneeseen.
Mikko Puustinen, Historian ja yhteiskunnallisten aineiden didaktiikan yliopistonlehtori, Helsingin yliopisto

18.05 Työpaja, kollegiaalista jakamista: Haastava aihe opetuksessa – vinkkilista tilanteiden kohtaamiseen.
Keräämme ilmoittautumisen yhteydessä kohdattuja tilanteita tai ajatuksia mahdollisista haasteista/kysymyksistä/väitteistä/palautteista, joita vaikeiden aiheiden käsittely saattaa herättää luokkahuoneessa tai viestitse.
Mikko Puustinen tukee työpajakeskusteluiden purkamisessa.

19.00 Kiitos ja näkemiin

Puhujat:

Kristin Flacké

Kristin Flacké is currently Acting Head of the Youth Section while her normal position is senior advisor for the project ”22 July and Democratic Citizenship. Kristin finished her teacher training in 2012. After finishing her degree, she worked several years as a secondary school teacher in Oslo. She wanted to use her experiences from the classroom, combined with her engagement for human rights and sustainable development, and continued her career in NGOs that aim to build more just societies through education.

 

The European Wergeland Centre is an international resource centre that helps schools and education systems across Europe put the Council of Europe’s democracy and human rights education policies into practice. Our mission is to strengthen the skills and capacity of teachers, students, and educational institutions to build and safeguard a democratic culture. We do this through practical training, school-based development projects, and long-term support to educators and authorities across five key action areas focused on democracy, participation, inclusion, and human rights in everyday school life.

 

 

Mikko Puustinen

Dosentti Mikko Puustinen on Helsingin yliopiston historian ja yhteiskunnallisten aineiden didaktiikan yliopistonlehtori. Ennen akateemista uraansa Puustinen työskenteli vuosikymmenen historian ja yhteiskuntaopin opettajana. Puustinen on tutkinut historian ja yhteiskunnallisten aineiden opetusta, yliopistojen keskustelukulttuuria, yrittäjyyskasvatusta, koulutuksesta käytävän julkisen keskustelun retoriikkaa ja opettajankoulutusta. Viime aikoina Puustinen on ollut erityisen kiinnostunut koulutuksen ja yhteiskunnan välisistä vuorovaikutuksista.

 

Puustinen tekee powerful knowledge -käsitteen ympärille kietoutuvaa kansainvälistä tutkimusyhteistyötä ja on tutkija Suomen Akatemian rahoittamassa tutkimushankkeessa Tieto kestäviä tulevaisuuksia rakentamassa (2023–2027). Lisäksi Puustinen johtaa Vaikeat aiheet ja keskustelukulttuuri koulutuksessa -tutkimushanketta. Hän on toimittanut teokset Erimielisten tila: Vaikeiden aiheiden käsittely opetuksessa (2025, Gaudeamus) ja Bringing powerful knowledge into classrooms: Subject teachers as recontextualising agents (2025, UCL Press). Puustinen on kansallisen demokratiakasvatuksen kehittämisryhmän jäsen.