Opettajat ilman rajoja -verkosto on yhdessä Kirkon Ulkomaanavun nuorisoverkoston Changemakerin ja Tekoja-lehden kanssa EDUCAssa 23.-24.1 omalla ständillä ja mielenkiintoisilla ohjelmilla. Löydät meidät Kansalaisvaikuttamisen torin kyljestä osastolta 6s100!
Tule kuulemaan kansainvälisen vapaaehtoistyön mahdollisuuksista, tutustumaan globaali- ja ihmisoikeuskasvatusmateriaaleihin sekä tuleviin koulutuksiimme. Osastollamme pääset myös virtuaalimatkalle luokkahuoneisiin eri puolelle maailmaa ja voit tilata Tekoja -lehdet itsellesi tai koululle.
Ständin lisäksi tarjolla on mielenkiintoista ohjelmaa – lue alta tarkemmin:
- Palestiina ja Israel ihmisoikeuskasvatuksen keinoin -menetelmätyöpaja (pe 23.1. kello 16.30-17.30, tila 103)
- How can we support teachers’ well-being in African context? (pe 23.1. klo 17.00-17.45, International stage (in English))
- The Global Learning Crisis – Opportunities for Finnish Teachers on International Arenas (la 24.1. klo 12.45-13.25, Speakers’ Corner (in English))
- From Refugee Classrooms to Global Insights: How the Superstar Teacher Digital Toolbox Empowers Educators in Kenya (la 24.1. klo 13.35-14.00, Speakers’ Corner (in English))
Palestiina ja Israel ihmisoikeuskasvatuksen keinoin -menetelmätyöpaja (pe 23.1. kello 16.30-17.30, tila 103 (Huom! Varaa paikkasi ajoissa)
Miten käsitellä Palestiinan ja Israelin tilannetta nuorten kanssa rakentavasti ja ihmisoikeuslähtöisesti yläkoulussa ja toisella asteella?
Tervetuloa työpajaan kokeilemaan ja oppimaan uusia konkreettisia työkaluja aiheen käsittelyyn eri oppiaineiden tunneilla! Varaathan paikkasi ajoissa, sillä paikkoja on rajoitetusti (ilmoittautumislinkki alla).
Moni opettaja kokee aiheen vaikeaksi ja juuri siksi työpajassa tutustutaan uuteen ja maksuttomaan Palestiina ja Israel ihmisoikeuskasvatuksen keinoin -opetusmateriaali -opetusmateriaaliin (Opettajat ilman rajoja yhteistyössä EAPPI:n kanssa). Materiaali tarjoaa valmiita ihmisoikeusperustaisia opetusmateriaaleja, tietoa ja tukea aiheen käsittelyyn. Se soveltuu erityisen hyvin 15-vuotiaiden ja vanhempien nuorten maantiedon, historian, yhteiskuntaopin, katsomusaineiden ja filosofian opetukseen.
Materiaali koostuu kontekstia avaavista luentomateriaaleista, ihmisoikeuksia ja humanitaarista oikeutta käsittelevistä oppituntikokonaisuuksista, tiedonhaku- ja aineistotehtävistä sekä eläytymisharjoituksista. Sähköinen materiaali on helposti muokattavissa omaan käyttöön ja sen voi tilata nettisivuilta.
Työpajassa testaamme materiaalia, keskustelemme haasteista ja mahdollisuuksista, ja jaamme vinkkejä arjen opetustilanteisiin.
Tule mukaan kokeilemaan, oppimaan ja rohkaistumaan! Saat mukaasi materiaalilinkin sekä vinkkejä, joilla viedä rauhaa, oikeudenmukaisuutta ja toivoa opetustyöhön.
Aihetta käsitellään ihmisoikeuksien ja humanitaarisen oikeuden kautta. Osallistujien tulee sitoutua ihmisoikeusperustaisuuteen ja turvallisemman tilan periaatteisiin.
How can we support teachers’ well-being in African context? pe 23.1 klo 17.00-17.45, International stage (in English)
Teachers’ wellbeing is essential to the quality of education and the continuum of learning. Come and hear about teachers’ wellbeing in African context and how we can support it in the middle of challenging circumstances.
This panel discussion explores teacher wellbeing in African contexts, featuring insights from UNESCO IICBA, researchers and teachers.
Teacher wellbeing is vital for supporting the quality of learning and creating positive learning environments. Through highlighting systemic challenges, this session aims to offer insights into what supports teacher wellbeing and how it can be strengthened across diverse educational settings.
The session includes insights from the Häme University of Applied Sciences and Dar es Salaam University College of Education, who are currently collaborating in a teacher wellbeing research project supported by the European Union funded Regional Teachers Initiative for Africa.
Panelists:
- Janice Antell, teacher and volunteer education expert, Teachers Without Borders / Finn Church Aid RTIA/Etiopia)
- Christina Isongo, Senior Lecturer, Dar es Salaam University College of Education
- Katja Vähäsantanen Principal Research Scientist, Häme University of Applied Sciences
- Moderated by Yohannes Mehari, Higher Education Researcher, EDUFI/RTIA
The Global Learning Crisis – Opportunities for Finnish Teachers on International Arenas la 24.1 klo 12.45-13.25, Speakers’ Corner (in English)
A silent yet immense crisis is unfolding across the world: millions of children are deprived of access to quality education. At the same time, global responsibility and solidarity are being questioned – now, more than ever, we need a shared commitment to building a sustainable future through education.

This discussion delves into the global learning crisis, the necessity of global responsibility, and the ways Finnish teachers can be part of the solution. Our panelists will share their personal stories and explore the significance and opportunities of international education cooperation – both remotely and in the field.
Come and hear how you, as a teacher, can be part of a global solution: learning, sharing your expertise, and engaging in international volunteer work and assignments. The world needs action for education – and you can make a difference.
Panelists:
- Pauliina Kemppainen, senior advisor on Lifelong Learning, Finn Church Aid
- Niina Tenhio, Chief Specialist, FinCEED
- Hagos Berhane, Teacher and Volunteer Education Expert, Teachers Without Borders / Finn Church Aid Uganda
- Moderated by Inka Havanto (coordinator, Teachers without Borders FCA)
From Refugee Classrooms to Global Insights: How the Superstar Teacher Digital Toolbox Empowers Educators in Kenya (la 24.1. klo 13.35-14.00, Speakers’ Corner (in English))
In packed classrooms in refugee settlements, teachers lean over smartphones, tools many once thought had little place in teaching. With the UNICEF Superstar Teacher Toolbox, they are discovering how to turn everyday devices into powerful enablers of learning. Come and hear how the UNICEF Superstar Teacher Toolbox is equipping refugee-settlement teachers to use technology as a teaching tool in low-resource classrooms.

UNICEF’s Global Learning Innovation Hub (Helsinki) and Finn Church Aid / Teachers Without Borders present effective learning solutions from Kakuma–Kalobeyei (Kenya) refugee schools. Field trainers used the Superstar Teacher Toolbox as the core training material – supporting 70+ ICT coaches and teachers in Kenya. The classroom experiences feed back to further develop the Toolbox and refine globally usable, evidence-informed guidance.
Panelists:
- Carin Holmroos, teacher and Volunteer Education Expert, Teachers Without Borders and FCA Kenya
- Matti Rossi, Education Specialist, UNICEF
