Kolme Jyväskylän yliopiston luokanopettajaopiskelijaa tarttui Opettajat ilman rajoja -verkoston materiaalipankin selkeyttämiseen – ja sai samalla konkreettisen kokemuksen globaalikasvatuksesta, tiedon saavutettavuudesta ja koulutusyhteistyön merkityksestä.
Olemme kolme neljännen vuoden luokanopettajaopiskelijaa Jyväskylän Yliopistosta. Keväällä 2025 teimme yhteistyötä Kirkon Ulkomaanavun (KUA) Opettajat ilman rajoja -verkoston kanssa osana opintoihimme kuuluvaa Pedagoginen asiantuntijuus työelämässä -opintojaksoa. Virallinen nimitys meidän projektillemme oli “Knowledge Management Improvement”.
Yhteistyö sai alkunsa Maailma koulussa -seminaarista
Kun etsimme yhteistyömahdollisuutta osaksi kurssin toteutusta, Opettajat ilman rajoja tuntui luontevalta vaihtoehdolta. Osallistuimme toisen opintojakson yhteydessä Maailma koulussa -seminaariin, jossa kansalaisjärjestöt pitävät luennon ja työpajoja globaalikasvatuksesta opettajaopiskelijoille. Opettajat ilman rajoja -verkosto oli esittelemessä työtään. Työpajojen jälkeen kävimmekin kysymässä mahdollisuudesta yhteistyöhön ja heti selvisikin, että työllemme olisi tarvetta.
Arkiston järjestelyä ja materiaalien saavutettavuuden parantamista
Opettajat ilman rajoja -vapaaehtoiset ovat tuottaneet 15 vuoden aikana, 400 vapaaehtoisjaksolla, laajasti materiaalia opettajien täydennyskoulutuksen tueksi kehitysyhteistyön ja humanitaarisen avun konteksteihin: opettajan oppaita, koulttajan oppaita, opetusmateriaalia, koulutusesityksiä, tietoiskuja, työpajakokonaisuuksia. Materiaali on kaikille vapaaehtoisille ja Kirkon Ulkomaanavun koulutusasiantuntijoille avointa, mutta sitä ei ole systemaattisesti käyty läpi tai arvioitu. Työnkuvaamme kuului käydä läpi, arvioida käytettävyyttä, muokata olemassaolevaa materiaalia ja muovata koko sivuston materiaali saavutettavampaan muotoon. Materiaalisivustolla oli alkuun 37 erilaista kansiota ja paljon irrallisia tiedostoja. Saimme typistettyä kansiolistan 21 kansioon ja tämä johtui hyvin pitkälti siitä, että monissa kansioissa oli hyvin paljon päällekkäisyyksiä teemoissa.
Yksi isoimmista muutoksista, jonka teimme oli tiedostojen nimeämiskäytäntö. Yhtenäistämällä tätä, tiedon ja materiaalin saavutettavuus paranee huomattavasti. Saimme hyödyntää omaa pedagogista osaamista laajasti ja koostimmekin lopussa ohjepankin tulevaan työhön, joka mahdollistaa materiaalipankin pitkäjänteistä käyttöä ja saavutettavuutta.
Me ollaan kaikki myös opiskeltu kielikasvatusta osana opintoja ja tuotettiin esimerkiksi materiaalia tukemaan kielikasvatusta ja sen toteuttamista eri konteksteissa. Tämä materiaali toimii myös esimerkkinä siitä, millä tavoin erilaisia dokumenttikokonaisuuksia voidaan tallettaa niin, että niitä voidaan käyttää jatkuvasti pitkällä aikavälillä ilman erillistä ohjausta niiden tekijältä.
Saavutettavuudesta itsevarmuuteen – mitä kaikkea opimme
Päästiin myös osallistumaan KUA:n järjestämään kansainväliseen Education in Emergencies -konferenssiin, joka pidettiin Helsingissä 20.-21.5. Konferenssiin osallistuminen opetti paljon opetuksen järjestämisestä kriisiolosuhteissa, ja korosti sitä, miten tärkeää työtä KUA sekä muut toimijat tekevät maailmalla.
Kaiken kaikkiaan päästiin laajasti hyödyntämään omaa pedagogista osaamista ja työllä oli oikeasti väliä. Oma itsetunto ja tietoisuus omasta osaamisesta myös vahvistui pitkin projektia ja oli myös todella antoisaa nähdä läheltä sitä, miten koulutusyhteistyötä toteutetaan käytännössä. Oman materiaalin tuottaminen myös konkretisoi sitä, miten tärkeää, mutta hankalaa on tuottaaa saavutettavaa materiaalia pitkäaikaiseen käyttöön.
Kiitos erityisesti Salla Ruh ja Inka Havanto tästä onnistuneesta yhteistyöstä!
Sofia Hietaniemi, Alisa Hyvönen ja Maria Knaapinen ovat luokanopettajaopiskelijoita Jyväskylän yliopistolta.
***
Kiinnostuitko yhteistyöstä? Ota yhteyttä: opettajatilmanrajoja@kua.fi