Millaista on arki miehitetyllä Palestiinalaisalueella? Millainen on historiallinen tausta Israelin ja Palestiinan tilanteelle? Miten tilannetta voi tarkastella ihmisoikeuslinssien ja humanitaarisen oikeuden kautta? Kuinka voin käsitellä teemaa nuorten kanssa ihmisoikeuskasvatuksen keinoin, ja tukea heidän tietoa, taitoa ja tahtoa rakentaa reilumpaa tulevaisuutta?
Moni opettaja kokee, ettei tiedä tarpeeksi, eikä tahdo sen vuoksi käsitellä polarisoivaa aihetta osana opetusta. Nuoret kuulevat konflikteista ja kriiseistä joka tapauksessa. Jos aihetta ei käsitellä koulussa, on mahdollista, että ainoana tietolähteenä on yksinäkökulmainen tai ei-ihmisoikeusperustainen sosiaalinen media.
Opettajat ilman rajoja -verkosto ja EAPPI -ihmisoikeustarkkailuohjelma on tuottanut monipuolisen, maksuttoman opetusmateriaalin nuorten parissa työskenteleville. Tahdomme rohkaista kasvattajia käsittelemään Palestiinan ja Israelin tilannetta ihmisoikeuskasvatuksen keinoin.
Materiaalin tavoitteena on lisätä kasvattajien tietoa Palestiinan ja Israelin tilanteesta, tarjota ihmisoikeusperustaista opetusmateriaalia teeman käsittelyyn, ja rohkaista kasvattajia käsittelemään aihetta. Materiaalin avulla voit:
- Vahvistaa nuorten tietoa tilanteesta (nuoret löytävät paljon tietoa, voit tukea sitä, että se on moninäkökulmaista)
- tukea ihmisoikeuksiin ja humanitaariseen oikeuteen perustuvaa näkökulmaa/lähestymistapaa (asenne) aiheeseen ristiriitaisia viestejä tulvillaan olevassa ympäristössä
- Tukea tärkeitä taitoja kuten itsestä huolehtimista ja mediakriittisyyttä
- Vahvistaa toivoa ja toimijuutta
Materiaali on tehty opettajille ja nuorisoalan ammattilaisille, jotka työskentelevät noin 15-vuotiaiden tai vanhempien nuorten kanssa. Materiaali on sovellettavissa ja muokattavissa myös nuorempien kanssa käytettäväksi. Erityisen hyvin teema ja materiaali sopii historian, yhteiskuntaopin, maantiedon, katsomusaineiden ja filosofian opetussuunnitelmiin, sekä nuorten ja nuorten aikuisten vapaa-ajan toimintaan.
Materiaali on google-tiedosto, jossa on linkki kuhunkin materiaaliin kuten oppintuntikokonaisuuksiin, luentoesityksiin ja tehtäviin vastauksineen. Materiaalia voi käyttää kokonaisuutena tai siitä voi valita yksittäisiä harjoituksia. Mukana on luentomateriaaleja, oppituntikokonaisuuksia, toiminnallisia harjoituksia, aineistotehtäviä, kahootit, muun muassa. Tilaa materiaali sivun alareunasta!
Arvostamme palautetta materiaalista. Sitä voi jättää tästä: https://forms.office.com/e/5ikAY3zN0f
Ihmisoikeuskasvatusmateriaalin sisältö
Materiaalissa on viisi osaa:
- Taustatietoa materiaalista ja ihmisoikeuskasvatuksesta
- Tietoa,
- Taitoa ja pohdintaa
- Toivoa, tunteita ja toimintaa
- Lisätietoja ja -aineistoja, vinkkilista
Ottaessasi materiaalin käyttöön, niin silmäilethän taustatietoa osion, etenkin haastavan aiheen käsittely nuoren kanssa. Haastavaa teemaa nuorten kanssa käsiteltäessä on muistettava toivo, tunteet ja toiminta.
Allaolevasta sisällysluettelosta saat kokonaiskuvan materiaalista:
Taustatietoa materiaalista ja ihmisoikeuskasvatuksesta kasvattajalle
- Ihmisoikeuskasvatuksen ABC
- Kriittisen ihmisoikeuskasvattajan muistilista
- Haastavan ja polarisoivan aiheen käsittely nuorten kanssa
Osa 1: Tietoa
- Palestiina ja Israel -perustiedot esitys, toinen aste ( 45-60 min) ja yläkoulu (20-40 min)
- Palestiina ja Israel -kahootit
- Aineistotehtäviä tilannekuvan syventämiseen
- Musiikkivideoanalyysi: Gazan tilanne räpäten muurin kahdelta puolelta, 2021 (10min/30 min)
- Podcast aineistona: Palestiinalaisten arki miehityksen keskellä (15 min- 1.5h)
- Podcast aineistona: Utopia peittää alleen väkivallan, Lähi-itä NYT (15min-1.5h)
- Aineistotehtävä uutisista: muuri Israelin ja Palestiinan välillä (yläkoulu, toinen aste)
Osa 2: Taitoa, syventävää tietoa ja pohdintaa
- Ihmisoikeudet ja humanitaarinen oikeus -oppituntikokonaisuus: luentomateriaali ja syventäviä tehtäviä
- Syventävät ihmisoikeustehtävät erikseen
- Ihmisoikeuskortit
- Ihmisoikeustimantti -syventävä pohdintatehtävä, yläkoulu, toinen aste (20-30 min)
- Ihmisoikeuksien toteutuminen Länsirannalla (video ja ihmisoikeuskortit)(15-30 min)
- Aineistotehtävä: miten ihmisoikeuksiin on sitouduttu, ja mitä välii sopimuksilla on, jos niitä ei noudateta? (15-30 min)
- Palestiina ja Israel 8 nuoren silmin -rooliharjoitus ja variaatiot (30-75 min)
- Palestiina ja Israel 8 nuoren silmin -roolikortit
- Eläytymisharjoitus: Miten nuoret suhtautuvat tilanteeseen ja haluavat sen ratkeavan (30-75 min)
- Eläytymisharjoituksia: Ota askel eteenpäin (45-90 min), Mitä nuori ajattelee – ryhmäpohdinta (30 min) Kirje nuorelta( 30 min)
Osa 3: Toivoa, tunteita ja toimintaa
- Huomioi keho ja mieli: Rentouttavia, aktivoivia ja maadoittavia harjoituksia (3-20 min)
- Anna tunteille tilaa – BMOLin materiaalit
- Toimintaa: Vihan pyramidista rauhan pyramidiin (30 min)
- Toimintaa: Vaikuttamisharjoitus ja minä vaikuttajana (alkaen 30 min)
- Toimintaa: BMOL yhteiskunnallinen vaikuttaminen video ja harjoitukset (alkaen 20 min)
Lisätietoja, lisää materiaalia ja lähteitä
Materiaali on koottu syksyn 2024 ja kevään 2025 aikana. Ihmisoikeuskasvatusmateriaalin käyttämisen tueksi järjestettiin neliosainen Palestiina ja Israel ihmisoikeuskasvatuksen keinoin -koulutuskokonaisuus keväällä 2025.
Materiaalin on tuottanut ja koonnut Opettajat ilman rajoja -verkoston ja EAPPI -ihmisoikeustarkkailuohjelman vapaaehtoisista koostuva työryhmä. Vapaaehtoisverkostot toimivat Kirkon Ulkomaanavun alla. Materiaali on tuotettu Ulkoministeriön kehitysyhteistyövaroin.