Inspiroivia keskusteluja ja koulutusyhteistyötä: Tunnelmia ohjausryhmän matkalta

Opettajat ilman rajoja –verkoston ohjausryhmä on palannut Thaimaahan ja Kambodžan matkalta. Tässä julkaisussa heidän tunnelmiaan kuvien ja kommenttien merkeissä.

Thaimaassa matkalaiset OAJ:n asiantuntija ja verkoston ohjausryhmän puheenjohtaja Ritva Semi, Helsingin opettajankoulutuslaitoksen dosentti Hannele Cantell, Lauttasaaren alakoulun rehtori Johanna Honkanen-Rihu ja Opettajat ilman rajoja -yhteyspäällikkö Inka Hopsu osallistuivat Educa Thai -opetusalan seminaariin. Kambodžassa matkalaiset kävivät tutustumiskäynneillä yhteistyökouluissamme, tapasivat yhteistyökumppaneita, opetukseen vaikuttavia tahoja sekä  osallistuivat kolmatta kertaa järjestettävään Finnish Education Forumiin.

Educa Thai -konferenssi

Matka alkoi Thaimaassa 55 000 opettajan ja koulutussektorin toimijan Educa -konferensissa, jossa esiteltiin mm. suomalaista varhaiskasvatusta. Ulkoasiainministeri Timo Soini avasi tapahtuman yhdessä Bangkokin kuvernöörin kanssa. Molemmat korostivat yhteistyön merkitystä ja kuvernööri kiitti Suomea ja Oulun yliopistoa onnistuneesta opettajankoulutusyhteistyöstä.

Educa Thai 2016

Educa Thai 2016 -seminaari

 

Yleisömäärä oli huima.

Osallistujamäärä oli huimat 55 000 henkeä

Kambodža

Thaimaan jälkeen matka suuntautui kohti Kambodžaa. Tunnelmia kuvaa Helsingin opettajankoulutuslaitoksen dosentti Hannele Cantell:

Siem Reap. Mikä rauha, mikä kauneus, mikä ystävällisyys. Tapasimme Kambodžan naisten kriisikeskus-järjestön ihmisiä. Heillä on hienoa toimintaa mm. Naisten pankin tuella: koulutusta tytöille, turvaa väkivallan uhreille sekä osuustoimintaa maaseudun naisille. Matkalla kävimme myös pikaisella visiitillä Angkor Watin temppelialueella. Iltaohjelmana oli sirkus, mutta ei mikä tahansa sirkus: kyse on sirkuskoulusta, joka tarjoaa koulutusta ja uudenlaisen toimeentulon köyhille nuorille.

ohry2016_johannahonkanenrihu25

Sirkuskoulu tarjoaa koulutusta ja uudenlaisen toimeentulon köyhille nuorille

 

Battambangissa ohjausryhmä tapasi kaksi huikeaa Opettajat ilman rajoja -vapaaehtoista, Minnan ja Elinan, paikallisen kouluprojektin vastuuhenkilöt ja pääsi tutustumaan yhteistyökouluihin.

Ohjausryhmä, Yhteistyökoulujen opetushenkilökuntaa sekä Opettajat ilman rajoja -vapaaehtoiset ja Kirkon ulkomaanavun Kambodzan maaedustaja Saara Lehmuskoski.

Ohjausryhmä, Yhteistyökoulujen opetushenkilökuntaa sekä Opettajat ilman rajoja -vapaaehtoiset ja Kirkon ulkomaanavun Kambodžan maaedustaja Saara Lehmuskoski.

 

ohry2016_johannahonkanenrihu19

Myös paikallisella torilla ehdittiin pyörähtää

Koulutustilanne Kambodzassa

Battambangista matka jatkui Phnom Penhiin, jossa ohjausryhmä tapasi yhteistyökumppaneita. Lauttasaaren alakoulun rehtorin, Johanna Honkanen-Rihun sanoin: ”Kohtuullisen hyvän ja monipuolisen kuvan Kambodžan koulutuksen tilasta saa, kun vierailee samana päivänä opettajien ammattijärjestössä, opettajankoulutuslaitoksella ja opetusministeriössä.

ohry2016_johannahonkanenrihu16

ohry2016_johannahonkanenrihu12

Matkalaiset tapasivat kolmessa tapaamisessa Unescon väkeä, kävivät opettajankoulutuslaitoksella sekä opetusministeriössä. Tapaamisissa puhuttiin opettajankoulutuksesta, opetussuunnitelmista, opettajuudesta ja Kambodžan koulutustilanteesta. Tilannetta voi Cantellin mukaan hahmotella seuraavasti:

  1. Opettajankoulutus on yleensä vuoden-parin pituinen jakso. Joskus opiskelijoilla on takanaan korkeakouluopintoja, joskus he ovat ylioppilaita, joskus heillä on taustallaan peruskoulun tapainen koulutus. Koulutuksen laajuus riippuu useimmiten koulutusasteesta. Koulutus on usein luonteeltaan hyvin teoreettinen. Kehittyvissä maissa on suuri tarve opettajien täydennyskoulutukselle, sillä pahimmassa tapauksessa osa opettajista osaa itsekin vain hädin tuskin lukea, laskea ja kirjoittaa. Siksi työssä olevia opettajia täytyy kouluttaa.
  2. Opettajan ammatin arvostus on heikko. Monesti opettajiksi joudutaan, jos ei muuhun työhön pääse. Palkka on heikko, täällä Kambodžassa noin 160-200 dollaria kuukaudessa. Sillä ei pärjää, varsinkin Phnom Penhin hintataso on liian korkea.
  3. Opetuksen taso on heikkoa, mikä voi johtua esimerkiksi motivaation ja laadukkaan koulutuksen ja opettajankoulutuksen puutteesta.
  4. Opetussuunnitelma on todella yksityiskohtainen, liian vaativa ja täyteen pakattu opiskeltavia sisältöjä. Tämä pelottaa niin oppilaita, kuin opettajiakin, joiden täytyy yrittää noudattaa opetussuunnitelmaa. Suunnitelman toteutumista arvioidaan kansallisilla testeillä.

”Jos ei menesty, oppilas voi menettää mahdollisuudet jatko-opintoihin tulevaisuudessa. Perheelle huono menestys on sekä häpeä että taloudellinen tappio. Opettajat pelkäävät niin ikään testejä, sillä niiden perustella arvioidaan heidän työtään. Noidankehä on valmis. Olkaamme siis ylpeitä ja onnellisia suomalaisesta ajattelun, oppimisen ja opiskelun taitoja korostavasta opetussuunnitelmasta,” kuvaa Cantell.

ohry2016_johannahonkanenrihu18

Koululaisia ja lapsia paikallisella torilla.

Finnish Education Forum 18.-19.10.2016

Kambodzassa kolmatta kertaa järjestettävässä seminaarissa aiheina olivat oppilaan ohjauksen koulutus sekä suomalainen koulutusjärjestelmä ja opettajuus. Vuoropuhelu koulutuksen kehittämisestä jatkui tiiviisti.

Oppilaanohjaus on aivan uusi ja hurmaavan upea juttu. Kun eletään maassa, jossa koulun keskeyttäminen on todella suuri ongelma, oppilaanohjaajilla voi olla valtavan suuri positiivinen vaikutus neuvojina, kannustajina ja psykososiaalisen tuen antajina. Kuulimme voimaantuneita puheenvuoroja nuorilta kambodžalaisopoilta, jotka ovat saaneet koulutuksen ja ovat nyt aloittaneet työssään. Tämä on tosi hieno ja tärkeä hanke.” (Lue uutinen aiheesta)

Toinen aihe, eli suomalainen koulutus ja opettajuus, herättivät valtavasti kysymyksiä.

”Meillä on ollut pitkä historia hyvän järjestelmän kehittämisessä ja vahva yhteinen luottamus koulutuksen merkitykseen. Sitä ei voi tietenkään siirtää muihin maihin sellaisenaan. Hyviä ideoita ja käytänteitä voidaan jakaa ja voidaan valaa uskoa siihen, että opettajat ovat tärkeitä”, summaa Cantell.

Johanna Honkanen-Rihun puheenvuoro yhteistyökouluista.

Johanna Honkanen-Rihun puheenvuoro yhteistyöstä lauttasaarelaisten koulujen ja Battambangin koulujen välillä.

 

Finnish Education Forumin väkeä

Finnish Education Forumin väkeä

 

Tekstit: Opettajankoulutuslaitoksen dosentti Hannele Cantell ja Lauttasaaren alakoulun rehtori Johanna Honkanen-Rihu.
Kuvat: Johanna Honkanen-Rihu